Nieuws

Nieuwe ePrivacy verordening: wat zijn de gevolgen? 7 Februari 2017

Op 10 januari 2017 heeft de Europese Commissie een wetsvoorstel gepubliceerd voor een nieuwe ePrivacy Verordening. Het voorstel bevat een aantal ingrijpende veranderingen, waaronder het opt-in maken van alle elektronische marketingkanalen en het aanpassen van de cookiemelding. Dit alles heeft tot doel om de privacy van Europese consumenten bij elektronische communicatie beter te beschermen.

De ePrivacy Verordening sluit aan bij de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die in mei 2018 in werking treedt. De huidige wetgeving stamt uit 2002 en sinds die tijd is er veel veranderd op marketing- en communicatiegebied door de opkomst van nieuwe communicatiediensten zoals WhatsApp en Skype. De wetgeving is daarmee aan vernieuwing toe. De voorgestelde ePrivacy Verordening kent een aantal wijzigingen ten opzicht van de Telecommunicatiewet die nu in Nederland van toepassing is. Hieronder hebben wij een aantal belangrijke veranderingen voor u op een rij gezet.

Telemarketing

In het voorstel voor de ePrivacy Verordening staat dat alle elektronische communicatie opt-in wordt. Dit betekent dat ook telemarketing, dat nu nog opt-out is, onder deze regel gaat vallen. De verordening biedt lidstaten echter wel de mogelijkheid om voor telemarketing een uitzondering te maken, waarbij het gebruik van een lijst zoals het Bel-me-niet Register in Nederland is toegestaan. In dat geval kan telemarketing in Nederland opt-out blijven.

Een andere belangrijke wijziging op het gebied van telemarketing is de herkenbaarheid van het telefoonnummer. Bij de oproep moet duidelijk zijn dat het om telemarketing gaat door de weergave van het telefoonnummer of een speciaal prefix voor telemarketing.

Cookiemelding

De Europese Commissie wil met de nieuwe ePrivacy Verordening ook de cookiewetgeving versimpelen. Door de huidige wetgeving krijgen websitebezoekers teveel meldingen en verzoeken om toestemming voor het plaatsen van cookies. Daarom wil men voor cookies die geen inbreuk maken op privacy en de internetervaring verbeteren geen toestemming meer laten vragen. Denk bijvoorbeeld aan cookies die de inhoud van het winkelmandje bij webshops onthouden. Voor overige cookies zouden gebruikers via hun (browser)instellingen moeten kunnen aangeven of ze deze accepteren of weigeren.

Over-the-top diensten

De huidige wetgeving is van toepassing op traditionele telecomaanbieders. De nieuwe ePrivacy Verordening moet ook van toepassing worden op zogenoemde over-the-top (OTT) diensten. Hieronder vallen bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook Messenger, Skype en Gmail. Zo sluit de voorgestelde Verordening beter aan bij de huidige communicatiemiddelen.

Geen richtlijn maar verordening

De voorgestelde wetgeving laat lidstaten weinig vrijheid in de implementatie. Alleen op het gebied van de telemarketing opt-in is een eigen interpretatie mogelijk. In het voorstel wordt namelijk niet gesproken over een richtlijn (directive) maar over een verordening (regulation). Dit betekent dat de wetgeving voor alle EU-lidstaten hetzelfde is en dat is handig voor bedrijven die in meerdere EU-lidstaten actief zijn.

De nieuwe ePrivacy Verordening moet op 25 mei 2018 in werking treden, tegelijkertijd met de Algemene Verordening Gegegevensbescherming. De ePrivacy Verordening is echter nog slechts een voorstel en moet eerst nog door het Europees Parlement en de Raad van Ministers.